‹‹ Zpět na výpis epizod 29. prosince 2017

#007 – Zastav se, dýchej a přemýšlej

Seznámím vás se zvykem, díky kterému jsem 10x produktivnější než průměrný člověk. Tentokrát o nápadech a jejich organizaci.

Přihlas se k odběru: iTunesPocket Casts | Tunein | StitcherRSS

Co se dozvíš:

  • Jak přicházet neustále s novými nápady
  • Jak je třídit a plánovat
  • Jak být 10x produktivnější

Použitá hudba:

 

Přepis podcastu:

Zastav se, dýchej a přemýšlej – tento princip se uplatňuje v rámci mindfulness meditací, kterým jsem trochu propadl. A proto se dnes i my zastavíme a posuneme se od FB reklamy trochu dále k tvému byznysu a k životu. Seznámím tě s jedním mým zvykem, díky kterému jsem 10x produktivnější než průměrný člověk.

================

Zdravím vás u 7. dílu podcastu Modrá krev. Mé jméno je David Lorincz.

Před pár dny jsem ráno přišel do coworkingu tady na Koh Lantě v Thajsku. Přišel jsem ještě před paní na uklízení. Jedna z vnitřních místností má klasickou betonovou podlahu a uprostřed místnosti je jeden malý kobereček. Rohožka, před vstupem ven. A uprostřed té rohožky bylo… no jak to říct slušeně. Prostě velké hovno. Asi to někdo nevydržel, když viděl padat cenu bitcoinu. Hh

Ne, nebojte, nejsme tu prasata – bylo od kočky. Šel jsem si udělat kávu a najednou vidím uklízečku s telefonem, která si tu nádheru fotí. Nevím, asi na Instagram – tam by se podobný obsah hodil.

Chápu. Ale co dál. Možná vezme toaletní papír, rukavici. Ale kdež. Vzala celou rohožku, odešla ven do venkovního coworkingu, kde koukáme do zahrady, kde se sem tam i scházíme u stolů, rozmáchla se… říkám si oukej, asi chce setřást tu nádheru. Není to ideální, ale budiž.

A najednou koukám a ona setřásla i celou rohožku. Prostě ji odhodila asi 3 metry před stůl, kde každý den sedí asi 10 lidí. Hotovo, vyřízeno. Jasně mohla ji vyhodit do koše… cokoliv by pro mě bylo více pochopitelnější než tohle. Ale tohle byl klasický případ toho, jak jsou vychováváni a proč v Thajsku najdete po ulicích spoustu odpadků. Stejně odpadky odhazovala dcera mé přítelkyně z Indonésie, než po 10. Napomenutí pochopila, že takhle ne.

Odnaučit se zvykům, které mají naučené po generace bude velmi obtížné. Stejně jako pro nás je normální používat toaletní papír, pro ně je to naprostý hnus a možná i to je jeden z důvodů, proč vám v rámci pozdravu nepodají ruku. Narozdíl od Rusů, kteří po příchodu do místnosti podají ruku všem v ní. Krásný to zvyk.

================

Ale co to má společného s vámi? S byznysem?

Na konci roku spousta lidí rekapituluje rok předchozí, ať již veřejně třeba formou článku na blogu nebo v soukromí. Konec roku, respektive začátek nového je také často nejlepší příležitostí na změnu. Změnu práce, projektu, ale také odstranění zlozvyků a přidání nových dobro-zvyků. Chcete přestat kouřit, začít cvičit, zlepšit si kondici.

Odnaučit se zvyk, který je ve vás nebo ve společnosti zarytý po generace je mnohem obtížnější.

Ať už meditujete, či ne, nejlepší čas se zastavit, dýchat a přemýšlet. O rodině, o vztazích, ale také o vašem byznyse a marketingových strategiích pro rok 2018 je právě teď. Nebo alespoň prvního kvartálu. Já již mám až do března přesný plán toho, kdy spouštím nové produkty, o čem budou, kdy začínají kampaně, jaké magnety vydám a jak budou vypadat jednotlivé prodejní funnely. A hlavně kam vlastně budu projekt posouvat. Big picture – proč… od toho by vše mělo začít.

Možná máte super mozek a nápady z vás přímo srší každý den. Takže si sednete, dáte si maté na podporu myšlení, nebo to podpoříte ještě modafinilem a nápady padaj.

U mě to tak není a proto jsem si musel vypracovat zvyk, který mi pomáhá nejen na konci roku, ale i v průběhu. A rád bych vás s ním dnes více seznámil.

Většina mých nápadů nikdy nepřišla, když jsem seděl počítače. Nedokážu zapnout kreativitu tlačítkem v zátylku. Projekt modrá krev mě napadl, když jsem surfoval na Bali. Při čekání na vlnu. A byla to poslední vlna ten týden, protože jsem rychle pelášil z pláže do kanceláře to hodit na papír. To byl flow. Dnes už si je většinou hned napíši nebo nadiktuji do telefonu, protože tak jak připlavou, často i odplavou.

Kdysi jsem o tom dokonce napsal článek s názvem, nápady přicházejí na vlnách. Ten již bohužel na internetu nevisí. Ale ať již rádi surfujete čtete knihy, lyžujete nebo si rádi dopřáváte masáže, věřím, že to je nejlepší příležitost právě pro kreativní myšlení. Každý máme ty své vlny někde jinde. Mozek se naladí na jinou frekvenci a vás napadají asociace, o kterých jste ani netušili.

Jednou za pár dnů si sednu a dobré nápady si zapíši. Ty špatné vymažu.

Většina nápadů jsou nesmysly, což vám však dojde až s odstupem času. Řekl bych, že 80% mých nápadů se nikdy nedostanou na světlo. A to je určitě dobře.

Jak to přesně dělám. Třeba nakonec přijdete na pro vás lepší řešení, ale spoň se můžete odrazit od něčeho, co již mi funguje.

Mám 4 kyblíky:

  • Inbox – do tohoto kyblíku putují všechny nápady. Ať již ty co si někde zapíši, vyfotím nebo nadiktuji. Vše. Dobré nebo špatné. Na tom nezáleží. To nemusí být hned nápad na nějakou marketingovou kampaň nebo produkt, ale i třeba že si chci koupit boty do posilovny. Byznys a osobní život moc nerozlišuji. Padá mi sem vše trošku smyslu-plnějšího. Jasně že si tam nedávám nápady na omáčku ke grilování.
  • Bullshit – Sem padají ty nápady, které neprojdou prvním sítem. I ze spousty dobrých nápadů se za pár dnů stanou nesmysly.
  • Silver – Sem přemístím všechny nápady, které mi dávají smysl. To je můj košík, do kterého vždy šáhnu, když chci dělat něco nového. Nápady mám tam a nemusím je nosit v hlavě. Některé týdny tam nešáhnu vůbec. Ale to nevadí. Není čas, chuť. To je v pořádku.
  • Gold – Do zlatého kyblíku dávám jen ty nápady, které se rozhodnu realizovat. To znamená, že jim připravím časový harmonogram
    Kdo, kdy, jak, výsledek.

V úterý a pátek si procházím nápady a třídím. V neděli večer nebo pondělí ráno si šahám do Silver kyblíku pro nové nápady a plánuji další týden, případně déle, pokud to úkoly vyžadují. Dělám časový harmonogram.

Jednou měsíčně se podívám i do bullshit kyblíku, pokud tam náhodou není něco zajímavého. Pokud ne, kyblík vyprázdním.

Co že to je ten časový harmonogram?

Někdy to může být jednoduché – například u nákupu bot zjistím, které boty jsou vhodné pro mou váhu a styl cvičení, zjistím dostupnost toho modelu ve vybraných obchodech v Kuala Lumpur a při mé další cestě se tam zastavím. Pro plánování používám Google kalendář. Každý úkol tak má jednoznačné časové ohraničení. Vím co a kdy budu dělat.

Nu a jindy je to krapet složitější Třeba když mám nápad na novou službu nebo produkt. Mimo specifikace či tvorby produktu tak musím naplánovat celou prodejní i poprodejní část.

Nepřemýšlím hned o znění jednotlivých kampaní nebo emailů, ale nakreslím si jejich posloupnost. Člověka dostanu třeba z FB na stránku A, pak na stránku B, doručím email, spustím automatizaci, zapnu remarketing.

K tomu mi skvěle pomáhá whiteboard nebo prostý papír a tužka.Diagram cesty zákazníka od dveří až k pokladně. A když někde odpadne, protože pro něj daný produkt není vhodný – tak jej nikdy nezapomenu poslat na jinou kolej. Mnohem mě stojí přilákání nového člověka než toho, který mě aspoň trochu zná a třeba už má i nějakou důvěru.

Tahle část mi zabere hodiny, ale i dny.

Vše ostatní se od ní totiž odvíjí. Na základě strategie totiž naplánuji časový harmonogram. Kdy a co….

  • Spuštění a ukončení prodejní kampaně
  • Nový díl podcastu
  • Článek na blogu
  • Konání webináře
  • Nový magnet, kvíz

A zase to dám vše do Google kalendáře. Tentokrát jiného, který mi neukazuje, co mám dělat, ale co mě čeká.

A od toho se odvíjí úkoly, které si dávám do seznamu úkolů – todo listu. Mám i seznamy outsourcovaných úkolů pro tým – grafika, programátora, juniora, korektora apod.

A pak už to jen udělat. Ale to už tolik nebolí. Když chytnu flow, tak to jede.

Pokud byste si měli z tohoto dílu podcastu pamatovat jednu věc, tak je to tato:

Každá minuta strávená plánováním vám ušetří 10 minut exekuce.

Ještě jednou.

Každá minuta strávená plánováním vám ušetří 10 minut exekuce.

Hodina plánování ušetří 10 hodin práce. A mě to tak rozhodně funguje.

Díky tomu budete 10x rychlejší a produktivnější. Můžete tak v roce 2018 zvládnout 10x více než v roce 2017 a nebo se k tomu postavíte tak jako já – produktivnější chci být, abych mohl více času strávit přáteli, rodinnou, zájmy a cestováním. Nikoliv, abych toho udělal více.

Protože sedět každý den 8 – 10 hodin u PC rozhodně není má představa o úspěchu nebo spokojeném životu.A pokud se nechcete plácat do hrudi jako Gary Vejnerčak, tak by to neměl být ani váš cíl. 4 hodiny u PC denně je pro mě až až. Teda kromě středy a víkendu. Ale o tom zase někdy jindy.

A kde že je ta reklama na Facebooku? Neměl by tenhle podcast byl právě o ní?

Bez dobré strategie jsou vám veškeré taktiky, finty, možnosti cílení a vymazlené kreativy na nic. A spousta lidí na to zapomíná. Nezaměňujte taktiky za strategie. Lepší taktika vám sice může zlepšit výsledky, ale třeba jen o jednotky nebo desítky procent. Lepší strategie může znamenat převrat ve vašem podnikání. Převratu změnou nějakého bidování nikdy nedosáhnete.

Zastavte se, dýchejte a přemýšlejte. Přeji vám do nového roku, aby na těch vašich vlnách připlavalo spousta dobrých nápadů, které přerodíte v byznys a nadšené zákazníky.

Krásný modrý rok 2018.

================

 

David Lörincz
Specialista na výkonnostní Facebook reklamu, majitel dvou certifikací od Facebooku a zakladatel portálu Modrá krev. Žije tam, kde je zrovna teplo. Aktuálně v Thajsku.