‹‹ Zpět na výpis článků 15. září 2017

Honza Bartoš: Králem není obsah, ale košík a zisk

S Honzou se znám již 4 roky a v ČR je jeden z mála, který se mnou udrží v diskuzi krok.

Mimo to jsme spolu již cestovali také v Thajsku a Indonésii a oba sdílíme velké nadšení pro jídlo. Pamatuji si, když jsme si jednou v Thajsku na hotelový pokoj přinesli asi 2 kila jídla z trhu a po 15 minutách jsme již jen uklízeli zbytky. Zatímco já jsem přecpán odpočíval, tak Honza jedl ananas s tím, že po ananasu se hubne.

Honzo, fitness, jídlo, americký fotbal a Facebook reklama. Jak to jde v tvém životě dohromady?

Jde to výborně. Mám skvělou přítelkyni, se kterou se akorát vracíme po 2 měsících z Asie a doma na nás čeká nejlepší pes na světe. Po třech letech sportovního flákání, kvůli zdravotním problémům a práci, zase začínám na plno cvičit a připravuji se na sezónu amerického fotbalu.

Před několika lety jsi měl společnost, která vyvíjela soutěžní aplikace a další záložky do Facebooku. Tu jsi nakonec prodal a vrhl ses jen na Facebook reklamu. Proč?

Tak tohle už je opravdu dávná historie :-). V té prehistorické době byly aplikace na Facebooku “IN” a byla to jedna z mála možností, jak Facebook využít na plno. Doba se změnila. Dnes Facebook umožňuje spoustu formátů obsahu a super cílení, tak už aplikace ztratily smysl. Byl čas se posunout. Pro mě to byl začátek učení se online marketingu a Facebook reklamy.

V čem dnes vidíš největší chybu u klientů, kteří z tebou konzultují svou reklamu?

Já bych neřekl, že je chyba v klientech. Klient chce vždy vydělat peníze. Ale spíš vidím chybu u “Facebook specialistů”, kteří je učí hlouposti a svůj obor neumí. Klient si pak myslí, že to co chce, je správné a že to tak dělají všichni. Někdy to jsou fakt šílenosti. Dokonce i teď se najdou specialisti, kteří tvrdí, že sbírání fanoušků je pro prodej základ.

Pokud jde o reklamy, tak ty chyby točí pořád dokola. Špatná cílovka, nepochopení smyslu Facebook reklamy, špatně nastavený Facebook pixel nebo nesmyslné kreativy.

Hodně tvých klientů se zaměřuje na prodej zboží mladším ročníkům. Jsou tam nějaké hlavní rozdíly, jak přistupovat k propagaci u takového zboží?

Informací o tom, co funguje, na kterou skupinu je na internetu v angličtině tuna. Třeba o skupině milenials se na internetu dočteš, že se na sociální sítě převážně připojuje přes mobilní telefon, jsou citliví na cenu, mají rádi akce a věrnostní programy. Jenže tady jsme v Čechách. Tady jde o cenu na prvním místě, nechci slevu zadarmo a doprava zdarma je takové kouzelné zaříkávadlo. Lidé raději koupí dražší výrobek u konkurence, protože má levnější dopravu. To jsme prostě my Češi :-).

S klientem určíme cílovou skupinu a pak testujeme různé akce, kreativy a formáty. Pro mě je každý klient jedinečný, a tak k tomu i přistupuji.

Stejně jako já, i ty se rád koupeš v číslech a výkon kampaní sleduješ velmi podrobně. Po jak dlouhé době se kampaně stávají ziskové. A jakou částku by si majitel e-shopu měl na začátku připravit?

Na Facebook reklamě se dá vydělávat hned. Nejvíce záleží na tom, co máš za produkt. Když je to něco hodně zajímavého půjde to rychle. Pokud je to nuda, tak to může chvilku trvat. Ale i nudné věci se dají prodávat. Na to je specialista Milan. A pokud máš na e-shopu už nějakou pěknou návštěvnost dá se nastavit remarketing, který má také docela rychlé výsledky.

I rozpočet je hodně individuální. Reklama na Facebooku jde dělat i v řádech několika tisíc za měsíc. Ale trvá, než se něco stane a něco to vydělá. Pro mě je ideální dát do začátku do reklamy 10–30 tisíc za měsíc. S tím se dá už dobře pracovat. Je potřeba otestovat, co funguje, doladit nedostatky a opravit chyby. Utratit ve Facebook reklamě 100 000 Kč za měsíc není nic těžkého. Ale udělat z toho milion je věc druhá.

Je organický dosah důležitý? A dá se vůbec nějak efektivně využít tlačítko “Propagovat” u jednotlivých příspěvků?

Jestli se to dobře šíří organicky, tak proč to nepodpořit reklamou, ať to jede ještě lépe. Organický dosah je prémie k placené reklamě. 

Za každé kliknutí na tlačítko “Propagovat” umře jedno koťátko. Teď vážně. Tohle tlačítko je lákadlo pro lidi, kteří nevědí skoro nic o Facebook reklamě a chtějí si ji vyzkoušet. Na zisk lajků a komentářů to docela funguje, ale na prodej to dobré není. Jakmile lidem ukážu další možnosti Facebook reklamy, už tlačítko nepoužívají.

Nedávno jsi začal vyvíjet další nástroj, který pomůže majitelům e-shopů. V čem vidíš jeho sílu?

Nezdá se to, ale je s tím neskutečně moc práce. Feesy se vyvíjí rok. Ale už se blížíme k cíli.

Feesy je nástroj, který umožní uživatelům upravovat obrázky v XML feedu pro dynamické reklamy. Nejde jen o nějakou změnu velikosti, ale díky Feesy pak můžeš snadno připravit šablonu pro své produkty, vkládat ke každému obrázku jeho název cenu, štítky apod.

Na několika klientech jsme to testovali. V Bastard.cz s tím zvýšili CTR u DPA a konverzní poměr u těchto kampaní se zvedl na dvojnásobek.

David Lörincz
Specialista na výkonnostní Facebook reklamu, majitel dvou certifikací od Facebooku a zakladatel portálu Modrá krev. Žije tam, kde je zrovna teplo. Aktuálně v Thajsku.