‹‹ Zpět na výpis článků 6. listopadu 2018

Kde končí a začíná práce Facebook marketéra?

Práce Facebook marketéra ve zkratce: Najít to správné publikum, cílit na něj správnou směs kreativy a nabídky a sledovat, jak narůstají prokliky.

Končí tím ale naše práce?

Jedna věc je ukázat zajímavou reklamu správnému publiku a druhá je, aby toto publikum svou pozorností “přistálo” na webu, který křičí: Tady nakoupíš a ani o tom nebudeš vedět!

Jako Facebook marketéři můžete namítat, že pokud je web špatný, tak je jasné, že ani výsledky nebudou bůhvíjaké. Na druhé straně, je vaší vizitkou, a psí povinností, klientovi oznámit, pokud je web katastrofální a křičí: Bojuju proti konverzím, jak to jen jde!

Povinnost dostat lidi na web v této chvíli necháme pevně ve vašich rukou. Ale na boj s neoptimalizovanými, nefunkčními nebo nedotaženými weby potřebujete pořádně vyzbrojeného parťáka, který vám přesně ukáže jak na to.

Smartlook – velký bratr Facebook markeťáka

Máte co dočinění s webem, na kterém ne a ne zvýšit konverzní poměr. Lidé na web chodí, vkládají do košíku, vyhledávají produkty, navštěvují podstránky, ale stále nenakupují? Scénář jako z hororu, že?

Co kdybyste se dívali návštěvníkům webu přes rameno, a tak zjistili, v čem je problém? A možná nepotřebujete ani stát přímo za nimi. Možná to můžete dělat z pohodlí domova nebo kanclu. A co kdyby bylo sledování návštěvníků jen začátek?

Když jsme v Modré Krvi poprvé vyzkoušeli Smartlook, také nám to znělo až příliš fantasticky. Nástroj, který umožňuje sledovat dění na webu, klidně konkrétní návštěvníky, přehrávat si ty nejdůležitější momenty, zjišťovat,  kde přesně dochází k odlivu uživatelů, a posílat zásadní problémy na webu přímo programátorům. Ukážeme vám, jak přesně to funguje.

Po přihlášení do nástroje máte na výběr, zda chcete sledovací kód umístit na web nebo do aplikace. Následně vás přímo v nástroji přivítá přehledný Dashboard.

V Dashboardu vidíte to nejzásadnější – jednotlivé návštěvníky webu a k nim přiřazené nahrávky, údaje a zařízení. V seznamu nahrávek můžete jednoduše filtrovat pomocí Create Filtr nebo použít Search či segmentovat na základě:

  • All visitors
  • New visitors
  • Returning visitors

Tyto základní filtry jsou sice fajn, ale pojďme se podívat na to, co vás zajímá nejvíce.

Po rozkliknutí konkrétní nahrávky uvidíte opět velmi přehledné rozložení stránky. V levém rohu máte informace o návštěvníkovi, na spodní části najdete lištu, díky které můžete v nahrávce vyhledávat, a v centru dění je samotné video.

Co nás okamžitě překvapilo, bylo množství údajů, které dokáže Smartlook o uživatelích sbírat. Ocenili jsme hlavně, že pokud již někdo zanechá kontaktní údaje (e-mail, telefon), tak je nástroj skrze API spáruje s uživatelem. Tak můžete jednoduše zjistit, o koho se jedná a jakou má s vámi historii (návštěvy, čas strávený na webu a jiné).

Ať už děláte Facebook reklamu na volné noze, v agentuře nebo vlastnoručně sami pro sebe, asi nebudete mít dost času sledovat hodiny záznamů s popcornem v ruce. Upřímně, také jsme se toho báli.

Naštěstí má Smartlook pár vychytávek. První z nich jsou Events (vrchní menu v Dashboardu), které fungují na podobném principu jako události v Pixelu. Jakmile uživatel danou událost na webu udělá, můžete v nahrávce přeskočit přesně ke konkrétnímu momentu, který vás zajímá nejvíce. Také si můžete ke každé nahrávce dělat poznámky (Notes), zrychlit nahrávku (Speed) nebo přeskočit místa, na kterých se v nahrávce nic neděje (Skip inactivity).

Jakmile jsme objevili na webu problém (např. při zadávání platebních údajů nebyly některým uživatelům přijaty karty), tak jsme jednoduše pomocí Share poslali nahrávku programátorovi, který do hodiny chybu opravil. Bez Smartlooku by to byla větší detektivka a určitě by to takový hladký proces nebyl.

To je jen začátek

Samy o sobě jsou nahrávky skvělou funkcí,

a prakticky v rozmezí pár dní vám dokáží ukázat ty nejzásadnější problémy webu. A i když je sledování návštěvníků určitě zábava, Smartlook toho dokáže mnohem více.

Heatmapy

Chcete vidět, kam nejčastěji klikají uživatelé a jaké překážky jim hází web do cesty? Heatmapy vám dají odpovědi.

To, jak je web designován a jak jej chápou návštěvníci, jsou dvě odlišné věci. Naštěstí si v Smartlooku uděláte heatmapu prakticky na dva kliky – zadáte URL webu a jméno heatmapy – a máte hotovo.

Events

Smartlook automaticky sleduje každý klik na webu a proto události nemusíte na web nahrávat jednotlivě (jako např. Facebook Pixel), ale stačí si jen vybrat, které konkrétní události a které jejich metriky chcete vidět. Abyste mohli sledovat události samostatně, nebo mezi nimi proklikávat v nahrávkách, stačí dané události vytvořit v Events. Smartlook vám nabízí dvě cesty, jak na to:

  • Jednoduchou – Add new event
  • Jednodušší – Pick event on page

Pokud si vyberete jednoduchou cestu, tak vám Smartlook nabídne několik alternativ, podle toho, jaké eventy chcete přidat.

Podle druhu události pak stačí vložit URL nebo text a nástroj se postará o zbytek.

A když se vám nechce dělat ani to, tak si zvolíte Pick event on page. Zadáte URL webu a potom manuálně vyberete konkrétní položky na webu, které zaevidujete jako událost. Bez programování. Na dva kliky.

Už jen pro tu jednoduchost si chcete vybrat tzv. picker. Podívejte se, jak funguje:

Funnels

Funnely jsou při optimalizaci webu zásadní. Ukáží vám, mezi jakými událostmi máte největší odliv uživatelů, a to vám zase dává příležitost hledat odpovědi v nahrávkách.

Častokrát může jít o malou technickou chybu, která je však tak zásadní, že až polovinu lidí může odradit od dalšího kroku.

Smartlook se i při funnelech drží zásady jednoduchosti. Po kliknutí na Add new funnel jednoduše zadáte v logickém pořadí eventy, které chcete v daném funnelu sledovat. Nejprve samozřejmě musíte mít události nastavené v Events.

Následně stačí funnel pojmenovat a uložit. Pak uvidíte něco takového:

Mezi jednotlivými událostmi vidíte procento uživatelů, kteří opustili web, a po kliknutí na konkrétní události si můžete prohlédnout nahrávky, abyste zjistili, co přesně přinutilo lidi k odchodu. V samotných nahrávkách můžete přeskakovat ke konkrétním událostem, takže to, co byste bez Smartlooku mohli analyzovat týdny, vám s kombinací funnelů a událostí bude trvat několik minut.

A když chybu najdete, můžete konkrétní událost v nahrávce poslat rovnou programátorovi, který obratem bude vědět, na čem je třeba zapracovat.

Smartlook je vlastně mnohem víc než jen nástroj, který nahrává návštěvníky webu. Heatmapy sice nejsou revoluční, ale spojení eventů, funnelů a nahrávek funguje tak skvěle, že v zásadě stačí udělat kampaň za pár stovek, abyste odhalili, kde může mít web klíčové problémy s konverzemi. Smartlook navíc nabízí trial na 30 dní, speciálně pro modrokrevníky, kde si všechny funkce můžete “osahat”.

Být bezchybný s Business Managerem zkrátka nestačí. Chcete-li konverze, bojujete automaticky na dvou frontách. V Modré Krvi Smartlook používáme nejen pro sebe, ale přednostně pro klienty, protože na konci dne je to o tvrdých výsledcích, na kterých se rovným dílem podílí kvalitní kampaň a kvalitní web.

Vyzkoušejte Smartlook na 30 dní zdarma a poté ušetřete až 10 000 Kč měsíčně díky naší speciální spolupráci. Získáte totiž Power funkce (funnely, eventy apod…) za cenu základního balíčku.

Další články o Smartlook a podcast najdete zde.

Maxim Dužek
Pracujem ako copywriter a výkonnostný marketér. Cez deň veľa píšem a klikám. Vo voľnom čase zase rád športujem a pomáham začínajúcim podnikateľom.