‹‹ Zpět na výpis článků 13. listopadu 2018

Tajemství odhaleno. Jak Modrá Krev sleduje zákazníky a možná i tebe?

S nekonečnými možnostmi nástroje Smartlook jste se mohli seznámit před pár dny zde. To ale bylo jen “první rande”. Ochutnávka toho, s čím vším si můžete v nástroji vyhrát.

My jsme si mezitím za vás vlastnoručně naklikali a otestovali všechna nastavení, filtry, mapy, kliky, eventy a funnely, abychom Smartlook vyšťavili až na dřeň a dali vám výběr best practices, které prakticky okamžitě objeví nejbolestivější místa webu.

Pojďme na to.

Začněme zlehka… Tím nejdůležitějším

Když jde o konverze, pár klíčových stránek webu hraje zásadní roli. To křoví okolo vám toho zpravidla moc neprozradí.

Proto navštivte záložku Heatmaps a vytvořte si mapu pro každou z nejdůležitějších stránek zvlášť. Doporučujeme sledovat zejména tyto stránky:

  • homepage
  • ceník
  • detaily produktu
  • košík + zadávání platebních údajů

Na vygenerování heatmapy pro stránku stačí Smartlooku deset návštěv. Pak je to už ve vašich rukách.

Sledujte, kde návštěvníci klikají, kde naopak neklikají a srovnávejte to s tím, kam chcete, aby klikali. Snadno tak pochopíte, jak návštěvníci web (ne)chápou, a to může být dobrý základ pro opravy. Žádná jaderná fyzika. Pár kliků vám může pomoci objevit velké mezery.

Sledujte, kde vzkvétá a pokulhává váš business

V Recordings zažijete kopec zábavy. Hrabat se ale v hodinách záznamů unudí po čase každého.

Proto si na pomoc vemte filtry.

Položka Create filtr vám dovoluje se dostat k těm nejdůležitějším sekundám záznamů, které nejvíce ovlivňují konverzní poměr webu. Tedy pokud víte jak na to.

Nám se osvědčilo si vždy na začátek určit jeden hlavní cíl webu. To může být nákup, onboarding, sběr údajů… Následně jsme si vytvořili filtr pro konkrétní URL adresu, kde tato konverze nastává.

Postup je jednoduchý:

  1. Klikněte na Create filtr.
  2. Vyberte Visited URL.
  3. Zadejte URL, kde dochází ke konverzi.
  4. Filtr si uložte kliknutím na Save.
  5. Na závěr potvrďte uložení filtru kliknutím na Save as segment, abyste už víckrát nemuseli filtr naklikávat.

Pak uvidíte váš nově vytvořený filtr.

Co díky tomuto filtru uvidíte, má cenu zlata.

V rámci tohoto segmentu se vám na jednom místě budou zobrazovat nahrávky lidí, kteří dokončili cílovou konverzi vašeho webu. Díky tomu pochopíte, co motivuje lidi ke konverzi, ale také zjistíte, jaké bariéry přinutí jiné uživatele opustit web krátce před cílovou konverzí. To prostě chcete vědět.

Další segment, který si musíte okamžitě vytvořit, je filtrace na Rage clicks, které vám ukážou nahrávky uživatelů, kteří zběsile klikali na (pravděpodobně) nefunkční část webu. Kromě toho, že se jednou za čas Rage clicks týkají asi každého z nás, jsou také ukázkou, které části webu štvou návštěvníky nejvíce.

Tento filtr si vytvoříte následovně:

  1. Klikněte na Create filtr.
  2. Vyberte Rage clicks.
  3. Filtr si uložte kliknutím na Save.
  4. Na závěr potvrďte uložení filtru kliknutím na Save as segment, abyste už víckrát nemuseli filtr naklikávat.

Specifickým problémem webu jsou technické problémy s konzolou. Smartlook nabízí řešení, pokud jste trpěliví s filtry. Obsahuje totiž filtr nahrávek na JS console error, díky kterému zjistíte technické nedostatky raz dva.

Filtr aplikujete jednoduše:

  1. Klikněte na Create filtr.
  2. Vyberte JS console error.
  3. Filtr si uložte kliknutím na Save.
  4. Na závěr potvrďte uložení filtru kliknutím na Save as segment, abyste už víckrát nemuseli filtr naklikávat.

Všechny tyto segmenty doporučujeme sledovat alespoň jednou týdně. Web se totiž občas chová jako člověk – má vlastní hlavu – a tedy problémy, které jste ještě před pár dny neměli, se mohou z ničeho nic ukázat. Vy už ale budete vědět, co s nimi.

Vymazlete web do posledního pixelu

To vám dovolí položky Events a Funnels.

Zejména Events umožňují sledovat jakékoliv konverze, které na webu probíhají, a tak sledovat chování lidí, kteří dané konverze dělají.

Jako Facebook marketéři ale často bojujeme s konverzemi, které nastanou na jedné stránce, aniž by se měnila adresa URL.

Nás překvapilo, že i v tomto případě měl Smartlook pro nás řešení. Nazývá se Pick event on page a spočívá v ručním označení místa na webu, kde nastává konverze. Funguje nějak takto:

Takových událostí přitom můžete mít kolik chcete a bez programování a změny URL, a tak můžete sledovat i ty nejmenší změny chování. Takže pokud pracujete s jednostránkovými weby, žádný problém. Smartlook si je dává k snídani.

Pak už není nic jednoduššího, než sledovat nahrávky konkrétních událostí a zalátat díry na webu.

Ve Funnels se určitě zdržíte. Nejen proto, že jsou extra užitečné, ale také nabízejí desítky možností, jak optimalizovat web.

Práce s funnely vám půjde od ruky, pokud si hned na úvod stanovíte cíl webu (stejně jako při nahrávkách). Pokud již máte cíl zvolen, vytvořte ze všech kroků, které vedou návštěvníka k cíli, události v položce Events.

Tak například pokud chcete sledovat konverzní cestu v rámci nákupního košíku, tak si nejprve vytvořte tyto události:

  • Přidání do košíku
  • Vložení údajů
  • Platba
  • Zaplaceno

Jednotlivé kroky přitom musí být kliky, které posunou uživatele do dalšího kroku funnelu.

Jakmile máte všechny potřebné události vytvořené, stačí je pak jen poskládat v logické posloupnosti jeden za druhým v rámci funnelu. Může to vypadat nějak takto:

Následně se vám zobrazí funnel s danými kroky a mezi těmito kroky se schovávají nahrávky, které vám přesně ukáží, proč někteří uživatelé nekonvertovali.

Smartlook sleduje, ale hlavně zjednodušuje

Narovinu – nás v Modré Krvi zobchodujete velmi jednoduše. Posloucháme hlavně na slovo “jednodušší život” nebo “méně času za počítačem”. Jakmile nám tohle řeknete, tak nás máte v hrsti.

Smartlook to pro nás samozřejmě splňuje, ale skutečnou podstatu šetření času jsme pochopili, až když jsme si přes Integrations propojili nástroj s jinými cool hračkami. A že jich Smartlook nenabízí málo.

Tak například pokud někdo napíše na zákaznickou podporu, tak si umíme jeho nahrávku okamžitě najít díky integraci a můžeme se podívat, jaký problém řeší. Stejně spojujeme nahrávky s údaji z Google Analytics,  pokud se nám něco nezdá nebo potřebujeme vyšperkovat konverzní proces.

Smartlook má ale několik integrací a prý jsou další na cestě. Pro nás ale není nic lepšího, než když se nám spárují konkrétní nahrávky s uživateli a pokud narazíme na problém, rovnou nahrávku přehodíme na programátora a ten to vyřeší. Za nás super.

Proč nás Smartlook baví a nebojíme se to říct?

Protože nám dává smysl. A hlavně našim klientům. Umožňuje nám marketérům podívat se za oponu webu a pochopit, kde je chyba. Umožňuje dělat věci rychle a štíhle. Už za pár kaček a návštěv zjistíte syndromy webu, které zabraňují konverzím. A vše, co je praktické, šetří nám čas a přináší hodnotu nám i klientům si prostě nenecháme jen pro sebe.

Nyní už víte jak na to, teď stačí se do toho jen pustit.

Maxim Dužek
Pracujem ako copywriter a výkonnostný marketér. Cez deň veľa píšem a klikám. Vo voľnom čase zase rád športujem a pomáham začínajúcim podnikateľom.